ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΑΜΚΟΣ
“BRAINGSTORMING!”

 

Αγαπητοί φίλοι, μια από τις πιο πολυακουσμένες μεθόδους δημιουργικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και ανάπτυξης εργασιών, είναι η μέθοδος του Brainstorming.

Ο «καταιγισμός ιδεών», όπως μεταφράζεται το όνομα της μεθόδου στη γλώσσα μας, ουσιαστικά εφαρμόζεται με την ανεμπόδιστη συνεισφορά του μεγίστου αριθμού ιδεών, από όσο το δυνατόν περισσότερους συμμετέχοντες σε ένα meeting!

Η μέθοδος του Brainstorming διανύει ήδη την όγδοη δεκαετία της ζωής της, αλλά παραμένει πάντα «φρέσκια» και δημιουργική…

Α. Τρεις είναι οι βασικοί κανόνες της επιτυχημένης και αποτελεσματικής χρήσης της μεθόδου:

1. Οι συμμετέχοντες πρέπει να ενθαρρύνονται να συνεισφέρουν με όσες περισσότερες ιδέες μπορούν, ακόμα και με τις πιο «εξωπραγματικές»! Για τη συγκεκριμένη μέθοδο, καμία ιδέα δεν είναι φτωχή ή άχρηστη (στο κάτω-κάτω θυμηθείτε ότι οι μεγαλύτερες ανακαλύψεις ξεκίνησαν από τις πιο απίθανες ιδέες…)
2. Απαγορεύεται –ΑΥΣΤΗΡΑ- η οποιαδήποτε κριτική στις ιδέες που ακούγονται, μέχρι να τελειώσει η παράθεση τους. Εκτός από την αρνητική κριτική, απαγορεύεται και η «θετική». Η οποιαδήποτε κριτική μειώνει τη συμμετοχή, ή προσαρμόζει μια -πιθανώς μεγάλη- ιδέα στα σημερινά μέτρα και περιορισμούς της ομάδας (ας μην ξεχνάμε επίσης ότι κανείς δεν θα ήθελε να τον περιγελάσουν…)
3. Οι συμμετέχοντες πρέπει να ενθαρρύνονται να χτίσουν ο καθένας πάνω στις ιδέες του άλλου. Να τροποποιούν την προηγούμενη ιδέα, προσθαφαιρώντας επιμέρους στοιχεία. Με αυτό τον τρόπο δημιουργούν ιδιαίτερους συνδυασμούς, προάγοντας τη σκέψη σε ενδιαφέροντα μονοπάτια…

Β. Συμβουλές για τη σωστότερη και αποδοτικότερη χρήση της μεθόδου του Brainstorming είναι οι:

• Ο ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Ο ρόλος του συντονιστή είναι συγκεκριμένος. Θέτει τα όρια, διευκολύνει τη συζήτηση, δίδει το λόγο στους συμμετέχοντες (ή αφαιρεί το λόγο όταν κρίνουν μια ιδέα) και στο τέλος ανακεφαλαιώνει. Το μόνο που δεν επιτρέπεται να κάνει, είναι να εκφράσει άποψη ή να μεροληπτεί.
• Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Επίσης συγκεκριμένος είναι και ο ρόλος του γραμματέα. Καταγράφει τις ιδέες και τα αποτελέσματα της συζήτησης (μπορεί ακόμα και να χρησιμοποιεί ένα flip chart), ενώ -εκ των υστέρων- κοινοποιεί τα πρακτικά σε όλους τους συμμετέχοντες. Εκφράζει ελεύθερα την άποψη του και συμμετέχει ενεργά στη συζήτηση.
• Η ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ: Η ακριβής περιγραφή του προβλήματος, επιτρέπει σε όλους να μείνουν «εντός θέματος» και στη συζήτηση να μην ξεφύγει από τον επιθυμητό προορισμό.
• Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ: Δεν πρέπει να συμμετάσχουν πάνω από 8-10 άτομα στην διαδικασία. Σε περιπτώσεις ύπαρξης πολυπληθών ομάδων, απλώς χωριστείτε σε 2 ή περισσότερες υποομάδες και -εκ των υστέρων- αλληλοενημερωθείτε για τα αποτελέσματα των συζητήσεων σας.
• Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ: Δύο είναι τα στάδια εφαρμογής της μεθόδου. Το πρώτο στάδιο συνίσταται στον καθορισμό των κριτηρίων, βάσει των οποίων -εκ των υστέρων- μια ιδέα θα αξιολογηθεί. Τα κριτήρια πρέπει να είναι σαφή, συγκεκριμένα, εύκολα μετρήσιμα και συμφωνημένα από όλους τους συμμετέχοντες. Το δεύτερο στάδιο αφορά την αξιολόγηση της κάθε ιδέας υπό το σχετικό βάρος του κάθε κριτηρίου. Π.χ. μπορεί να υπάρχουν πρωτεύοντα και δευτερεύοντα κριτήρια επιλογής.
• Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΟΛΩΝ: Ενθαρρύνετε τη συμμετοχή όλων, ακόμα και των πιο ντροπαλών μελών. Απευθύνετε τους ερωτήσεις όπως: «εσύ τι πιστεύεις ότι θα μπορούσε να γίνει στη συγκεκριμένη περίπτωση;» ή «ποιά η γνώμη σου σχετικά με το πως θα έπρεπε να χειριστούμε την κατάσταση;»
Καλή σας επιτυχία!

Για οποιαδήποτε απορία ή ανάγκη διευκρίνησης, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με τον Κώστα Στάμκο στην διεύθυνση: stamkosk@in.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>