ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΑΜΚΟΣ
“BODY LANGUAGE”

 Παραδόξως, επικρατεί η αντίληψη ότι τα λόγια μας και μόνο μεταδίδουν στους γύρω μας μηνύματα και μάλιστα τα μηνύματα που επιθυμούμε!

Αντιθέτως, τα μηνύματα που μεταδίδει το σώμα μας είναι εξαιρετικά ισχυρά και δεν μπορεί να παραβλεφθεί η σημασία τους.

Πρέπει να γνωρίζουμε, ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του μεταδιδόμενου σήματος προέρχεται από το σώμα (έως και τα 2/3) και το μικρότερο από τα λόγια μας. Και αν άλλα λέμε, ενώ άλλα δείχνουμε, από τη σύγχυση που προκύπτει, επικρατεί το μήνυμα του σώματος μας!

Μία προσπάθεια να ελέγξουμε απόλυτα τη μη λεκτική μας επικοινωνία δεν είναι εφικτή, καθώς ακόμα και αν το καταφέρναμε για κάποιες από τις κινήσεις μας, το σύνολο τους, θα πρόδιδε τις πραγματικές μας σκέψεις.

Μεγαλύτερη πρακτική σημασία λοιπόν έχει η αποκρυπτογράφηση των σημάτων των γύρω μας.

Για μία σωστότερη ανάλυση, ξεκινούμε ως εξής:

          A.   ΖΩΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ / ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΘΕΣΕΩΝ

Σημαντικά θέματα που αφορούν τους χώρους είναι:

  • O προσωπικός μας χώρος, έχοντας ως κέντρο το σώμα μας είναι ένας νοητός κύκλος ο οποίος και έχει ακτίνα περίπου 50 εκατοστά. Σε αυτόν επιτρέπουμε να εισέλθουν χωρίς να ενοχληθούμε μόνο οι προσφιλείς μας άνθρωποι. Οποιαδήποτε είσοδος «μη εγκεκριμένου» ανθρώπου μας προκαλεί δυσφορία, αποφύγετε το αν προηγουμένως δεν έχετε πάρει άδεια
  • Ο χώρος των κοινωνικών μας επαφών, ξεκινά αμέσως μετά τον προσωπικό και φτάνει από τα 50 εκατοστά μέχρι τα 1,2 μέτρα. Σε αυτόν -και μόνο σε αυτόν- μπορούμε να εισέλθουμε χωρίς να ενοχλούμε τον συνομιλητή μας
  • Ο δημόσιος χώρος ξεκινά μετά τα 1,2 μέτρα. Συνήθως είναι ο χώρος ενός ομιλητή με το ακροατήριο του
  • Ο τρόπος με τον οποίο χαιρετάμε, φανερώνει το αν περάσαμε τα πρώτα χρόνια της ζωής μας σε μεγαλούπολη (λυγίζουμε το προτεταμένο μας χέρι σε γωνία 90 μοιρών καθώς στην πόλη έχουμε λιγότερο διαθέσιμο προσωπικό χώρο), επαρχία (τεντώνουμε το χέρι μας ή ακόμα και προεκτείνουμε το σώμα μας με τεντωμένο το χέρι) ή χωριό (από μακριά σηκώνουμε ψηλά το χέρι μας και γνέφουμε)
  • Στο αυτοκίνητο ο προσωπικός μας χώρος εκτείνεται σε ακτίνα που φτάνει έως και τα 7 μέτρα, γι αυτό και ενοχλούμαστε μόλις μας πλησιάσει από την διπλανή λωρίδα αυτοκίνητο σε μικρότερη απόσταση
  • Στο γραφείο, το ύψος της πλάτης της καρέκλας του ιδιοκτήτη μαρτυρά την αυτοεικόνα που έχει για το κύρος του (αν την έχει επιλέξει εκείνος) ή την αναγνώριση από την πλευρά της εταιρίας και την τυπική του εξουσία αν η καρέκλα του έχει δοθεί από την εταιρία
  • Συχνά οι καρέκλες επισκεπτών δεν διαθέτουν μπράτσα, είναι χαμηλές και άβολες και δυσχεραίνουν την επικοινωνία. Προτιμείστε να μετακινηθείτε από τη δική σας καρέκλα, στην καρέκλα του επισκέπτη, διευκολύνοντας την επικοινωνία όταν δέχεστε επισκέπτες, καθώς και οι 2 θα κάθεστε στο ίδιο ύψος
  • Προτιμήστε να διεξάγετε meetings σε τραπέζια συνεδριάσεων ως εξής: σε στρογγυλό τραπέζι για ένα brainstorming όπου ζητάτε από όλους να συνεισφέρουν με τις ιδέες τους / σε οβάλ ή παραλληλόγραμμο τραπέζι όπου θα καθίσετε στην κεφαλή για να έχετε τον έλεγχο (προσοχή απέναντι σας δεν πρέπει να καθίσει κανένας)
  • Όσον αφορά τη διάταξη των θέσεων, επιλέξτε οι θετικά προσκείμενοι σε εσάς να κάθονται πλάι σας ενώ σκορπίστε τους αρνητικά προς εσάς προσκείμενους, αποδυναμώνοντας τους

          B.   ΠΡΟΣΩΠΟ

Σημαντικά θέματα που αφορούν το πρόσωπο είναι:

  • Ο ιδρώτας κατά τη συνομιλία, προδίδει ανυπαρξία ελέγχου της κατάστασης, καθώς έχουμε δείχνει ότι έχουμε περιέλθει σε δύσκολη θέση
  • Το σκέπασμα του στόματος όταν μιλάμε, δείχνει την προσπάθεια μας να αποκρύψουμε στοιχεία, εμποδίζοντας ασυναίσθητα το στόμα μας να μαρτυρήσει αυτό που σκεφτόμαστε
  • Το σκέπασμα του στόματος όταν ακούμε, σημαίνει ότι ακούμε ψέματα, εμποδίζοντας το στόμα μας να εκραγεί εξηγώντας στον συνομιλητή μας την ενόχληση μας
  • Βρισκόμαστε σε δυσχερή θέση όταν τρίβουμε τη μύτη, το πηγούνι ή το αυτί μας όταν μιλάμε, καθώς ιδρωτοποιοί αδένες μας φέρνουν φαγούρα, αναγκάζοντας μας να τρίψουμε τα παραπάνω σημεία
  • Ενώ, όταν ακούμε, οι προηγούμενες ενέργειες, φανερώνουν σκεπτικισμό ή και δυσαρέσκεια, καθώς οι ίδιοι ιδρωτοποιοί αδένες μας φέρνουν φαγούρα, επειδή θεωρούμε ότι ο συνομιλητής μας «παραφουσκώνει» τα λεγόμενα του
  • Η παλάμη που στηρίζει το πρόσωπο του συνομιλητή μας, δείχνει αδιαφορία ή και κούραση από την πλευρά του (ιδίως όσο μεγαλώνει η γωνία καθώς γέρνει το κεφάλι του), οπότε και πρέπει να διακόψουμε την κουβέντα μας, ανανεώνοντας το ραντεβού μας για μια επόμενη φορά
  • Το κοίταγμα πάνω από τα γυαλιά, μιλά για επιθετική από τη μεριά του συνομιλητή μας διάθεση, οπότε και πρέπει άμεσα να βρούμε τι φταίει και να χαλαρώσουμε τη συζήτηση, προτού εκείνος εκραγεί

    Γ.   ΚΟΡΜΟΣ

Σημαντικά θέματα που αφορούν τον κορμό είναι:

  • Τα ευαίσθητα σημεία μας στον κορμό -από τους προϊστορικούς χρόνους- είναι το στήθος και η κοιλιά, γι αυτό και όταν βρισκόμαστε σε δυσχερή θέση θέλουμε ασυναίσθητα να τα κρύψουμε
  • Το σταύρωμα των χεριών μας στο στήθος, φανερώνει ανάγκη αυτοπροστασίας, ενώ
  • Το πιάσιμο και με τα δύο χέρια μιας τσάντας, ή ενός ποτηριού δείχνει την αμηχανία μας
  • Το ακάλυπτο στήθος και η κοιλιά όμως, σημαίνουν ότι δεν έχουμε κάτι να κρύψουμε, γι αυτό και τα αφήνουμε εκτεθειμένα όταν νοιώθουμε άνετα
  • Ο συνδυασμός φραγμών και με τα κάτω άκρα δείχνει ακόμα πιο έντονα τη δυσχερή μας ψυχολογική κατάσταση, καθώς και το πόσο έχουμε κλείσει τους δίαυλους επικοινωνίας
  • Σήματα ειλικρίνειας μεταδίδουν οι εκτεθειμένες παλάμες, καθώς υποσυνείδητα δείχνουν ότι δεν κρατούμε όπλα, άρα ο συνομιλητής μας δεν κινδυνεύει από εμάς!
  • Ενώ το τρίψιμο των παλαμών μεταξύ τους, δείχνει την έξαψη μας και την προσδοκία μας για ένα πολύ προσοδοφόρο αποτέλεσμα (κέρδος ή κλείσιμο συμφωνίας)

          Δ.   ΑΝΩ ΚΑΙ ΚΑΤΩ ΑΚΡΑ

Σημαντικά θέματα που αφορούν τα άνω και κάτω άκρα είναι:

  • Το σταύρωμα των κάτω άκρων, αν συνδυάζεται και με σταύρωμα των χεριών, δείχνει συνήθως -όπως προηγουμένως αναφέραμε- κλείσιμο των διαύλων επικοινωνίας, αλλά,
  • Σταύρωμα μπορεί όμως να υπάρχει, επειδή απλώς είναι άβολη η καρέκλα, ή έτσι συνηθίζεται!
  • Υπάρχουν σωστοί και λανθασμένοι χαιρετισμοί. Λανθασμένη είναι η πολύ χαλαρή χειραψία του «ψόφιου ψαριού» η οποία και δείχνει αδιαφορία γνωριμίας ή και έλλειψη συμπάθειας από την πλευρά μας, αλλά και η πολύ σφιχτή «αντρική» χειραψία, η οποία και μπορεί να φέρει πόνο στον συνάνθρωπο μας ( ιδίως αν φορά δαχτυλίδια, έχει ρευματισμούς ή αρθριτικά)
  • Το προτεταμένο χέρι από πάνω προς τα κάτω δείχνει την προσπάθεια επιβολής και πρέπει να το αποφεύγουμε, ενώ το αντίθετο δείχνει ένα άτομο υπερβολικά χαμηλών τόνων και αυτό πρέπει να αποφευχθεί
  • Η έναρξη της χειραψίας συνήθως γίνεται από τον «ιδιοκτήτη» του χώρου και όχι από τον επισκέπτη, καθώς αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως ένδειξη προσπάθειας «εισβολής»
  • Σωστή χειραψία είναι η κάθετη και ελαφρά σφιχτή. Σημαντικό είναι το να μην αφήσετε το χέρι σας πριν να αφήσει ο συνομιλητής σας το δικό του, καθώς με αυτό τον τρόπο «σπάτε ευκολότερα τον πάγο»
  • Το πιάσιμο των χεριών, του πήχη, ή του μπράτσου φανερώνει συμπάθεια από την πλευρά μας. Καλό όμως είναι να σταματάμε όμως έως και το πιάσιμο του πήχη, για να μην παρεξηγηθούν οι προθέσεις μας ή ενοχλήσουμε.
  • Το πιάσιμο ή το σκέπασμα του ώμου καλό είναι να αποφεύγονται, καθώς δείχνουν διάθεση υποβάθμισης του συνανθρώπου μας, ιδίως μάλιστα όταν συνοδεύονται από την προσφώνηση του με υποκοριστικό (π.χ. τι κάνεις Κωστάκη;)
  • Το πιάσιμο της μέσης χρησιμοποιείται από τους άντρες για να φουσκώσει την περιοχή του στήθους, τονίζοντας την αρρενωπότητα, ενώ με αυτό τον τρόπο οι γυναίκες τονώνουν την περιοχή του στήθους και των γοφών τονίζοντας τη θηλυκότητα τους καθώς και τη δυνατότητα μητρότητας
  • Τη νευρικότητα μας προδίδει το συνεχές κούνημα του ενός ποδιού, το συνεχές κροτάλισμα των δακτύλων μας, καθώς και το νευρικό παίξιμο ενός κομπολογιού ή μπεγλεριού
  • Σημάδια κυριαρχίας είναι το πιάσιμο του χεριού του συντρόφου μας στη γνωστή στάση «αγκαζέ», ή το πιάσιμο του τοίχου του γραφείου μας στον επαγγελματικό χώρο. Συνήθως εμφανίζονται έντονα όταν υποσυνείδητα νοιώθουμε ότι απειλούμαστε

          Ε.    ΑΞΕΣΟΥΑΡ

Σημαντικά θέματα που αφορούν τα αξεσουάρ είναι:

  • Η καθυστέρηση λήψης απόφασης από την πλευρά του συνομιλητή μας εμφανίζεται με το δάγκωμα των γυαλιών του. Σε αυτό το σημείο τον κοιτάζουμε στα μάτια και αποφεύγουμε να μιλήσουμε μέχρι εκείνος να μιλήσει πρώτος
  • Το απότομο σβήσιμο του μόλις αναμμένου τσιγάρου, δείχνει την αρνητική μας διάθεση, σχετικά με τα όσα ακούμε εκείνη τη στιγμή, ενώ αντιθέτως,
  • Το ανάμα του τσιγάρου, η νωχελική διάθεση και το αόριστο κοίταγμα μας προς κάποιο π.χ. παράθυρο, φανερώνουν το ότι αυτό που ακούμε, μας αρέσει
  • Το νευρικό παίξιμο του κομπολογιού, στυλό, ή κλειδιών, φανερώνει την αμηχανία, ή και τον εκνευρισμό μας
  • Ο έλεγχος του βλέμματος του συνομιλητή μας επιτυγχάνεται με τη χρήση ενός στυλό το οποίο για μία φορά θα στραφεί σε ένα έντυπο οδηγώντας την προσοχή του σε ότι θέλουμε να δει, ενώ μόλις θελήσουμε να μας κοιτάξει θα το φέρουμε αργά ανάμεσα στα μάτια και των δύο μας
  • Το κάθισμα αδιαφορίας έχει ως εμφανή στοιχεία το ότι είμαστε γερμένοι στην καρέκλα, και η γωνία που σχηματίζουμε ολοένα και μεγαλώνει, ενώ και το πρόσωπο και το σώμα μας κοιτάνε αλλού και όχι προς την πλευρά του συνομιλητή μας
  • Το κάθισμα ανωτερότητας διακρίνεται καθώς φέρνουμε και τα δύο χέρια πίσω από το λαιμό μας στηρίζοντας τον
  • Το κάθισμα αναμονής χαρακτηρίζεται από το πιάσιμο των 2 γονάτων μας, ώστε να υποβοηθηθούμε για να φύγουμε
  • To κάθισμα ταύτισης αφορά τον πλήρη από την πλευρά μας κατοπτρισμό των κινήσεων του συνομιλητή μας

Καλή σας επιτυχία!

 

Για οποιαδήποτε απορία ή ανάγκη διευκρίνησης, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με τον Κώστα Στάμκο στην διεύθυνση: stamkosk@in.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>