ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΑΜΚΟΣ
“PEOPLE DEVELOPMENT”

 

Αγαπητοί φίλοι, στην πρόσφατη σειρά των άρθρων μας περί «ηγεσίας» αναφερθήκαμε στις διάφορες θεωρίες και στυλ ηγεσίας. Σε συνέχεια του εν λόγω άρθρων, θα δώσουμε βαρύτητα στην απλούστερη αλλά και καλύτερη τεχνική ηγεσίας, η οποία και δεν είναι άλλη από την ανάπτυξη των υφισταμένων και συνεπώς της ομάδας.

Όποια μέθοδο ηγεσίας και αν επιλέξετε, ως ηγέτης/manager πρέπει να εκπαιδεύσετε και να αναπτύξετε το προσωπικό σας.

Οι 14 μέθοδοι ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού που ο ηγέτης/manager μπορεί να εφαρμόσει είναι οι ακόλουθες:
Α. ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ:

1. εκμάθηση από άλλο άτομο:

  • coaching: η εν λόγω μέθοδος αφορά την καθημερινή ενασχόληση του manager-coach, ο οποίος και επικεντρώνεται στον υφιστάμενο και όχι στο προς εκτέλεση καθήκον.
  • mentoring: εδώ χρησιμοποιείτε τον ειδικό–mentor, παλαιό συνάδελφο, αναγνωρισμένο και κορυφαίο στην εταιρία/κλάδο, ο οποίος και παρέχει στον εκπαιδευόμενο υποστήριξη, συμβουλές και ανατροφοδότηση, χρησιμεύοντας του παράλληλα και ως πρότυπο.
  • shadowing: με αυτή τη μέθοδο δίδετε έμφαση στη -σιωπηλή- παρατήρηση του εκπαιδευόμενου, ο οποίος και επιδίδεται σε διαφορετικές δεξιότητες και καθήκοντα, σε μια ασυνήθιστη για εκείνον θέση.

2. εκμάθηση από καθήκοντα:

  • ειδικά projects: εδώ η ανάπτυξη επιτυγχάνεται βασιζόμενη στη μεγαλύτερη υπευθυνότητα, την αναγνώριση και την προσωπική ανάπτυξη, μέσα από τον εμπλουτισμό της εργασίας του υφισταμένου.
  • job rotation and secondment: η εν λόγω μέθοδος αφορά την μετακίνηση του εργαζομένου σε διαφορετικούς ρόλους και καθήκοντα, μέσα σε διαφορετικά τμήματα του οργανισμού.
  • ανάθεση αρμοδιοτήτων: εδώ έχουμε προσφορά προκλήσεων, υπευθυνότητας και αυτονομίας (δείτε το ομότιτλο αναλυτικό μας άρθρο του Οκτωβρίου 2005. Αν δεν το έχετε, ζητήστε το μας).

3. εκμάθηση με άλλα άτομα:

  • ομάδες εργασίας: τα πλεονεκτήματα αυτής της μεθόδου αφορούν την παροχή καλύτερης κατανόησης και προοπτικής σε ότι αφορά τον οργανισμό, καθώς και τη δημιουργία μιας «συνολικής εικόνας».
  • action learning: εδώ επιτυγχάνετε εστίαση στην επίλυση προβλημάτων μέσω δράσης και όχι θεωρίας.
  • networking: η εν λόγω μέθοδος αφορά τη συνύπαρξη με εργαζομένους εκτός των στενών πλαισίων της ιεραρχίας.

Β. ΑΣΥΣΧΕΤΙΣΤΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ:

1. διαλέξεις και παρουσιάσεις: οι διαλέξεις και οι παρουσιάσεις είναι κατάλληλες για τους νεοεισερχόμενους σε μια διαδικασία, καθώς τους παρέχουν έναν «μπούσουλα», αλλά δυστυχώς παρέχουν μόνο παθητική αφομοίωση.
2. case studies: τα case studies επιτυγχάνουν τη συμμετοχή των παρευρισκομένων και ενισχύουν τη σκέψη σε ομάδες. Μία όμως best ή worst practice (ιδίως αν προέρχεται από άλλη χώρα/κλάδο) δεν σημαίνει ότι μπορεί να εφαρμοστεί με τον ίδιο τρόπο.
3. προσομοίωση περιπτώσεων: με τη συγκεκριμένη μέθοδο επιτυγχάνετε τη συμμετοχή και ενισχύετε τη σκέψη σε ομάδες.
4. role plays: τα role plays είναι ιδιαίτερα διασκεδαστική μέθοδος και δημιουργούν εμπάθεια, συχνά όμως το κοινό φοβάται να συμμετάσχει.
5. outdoor development: το outdoor είναι η πλέον χαλαρή μέθοδος εκπαίδευσης, ενέχει όμως προβλήματα στον έλεγχο και την αξιολόγηση της απόδοσης της εκπαίδευσης.

Καλή σας επιτυχία!

Για οποιαδήποτε απορία ή ανάγκη διευκρίνησης, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με τον Κώστα Στάμκο στην διεύθυνση: stamkosk@in.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>