ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΑΜΚΟΣ
“ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΙΤΕ ΤΟ STRESS (ΣΕ 10 ΒΗΜΑΤΑ)”

«Πρέπει να αντεπεξέλθω!», «πρέπει να επιτύχω!», «πρέπει να καταβάλλω επιπρόσθετη προσπάθεια!», «όλα εξαρτώνται από αυτή τη στιγμή!». Σίγουρα οι προηγούμενες φράσεις, δεν φέρνουν όμορφες εικόνες στο μυαλό μας…

Για τους περισσότερους από εμάς, το stress αποτελεί το νούμερο ένα πρόβλημα κατά την εργασία. Και όμως, θα μπορούσε να μειωθεί, εάν λάβουμε σοβαρά υπόψη μας τα ακόλουθα δέκα μηνύματα:

1. Δεν χρειάζεται να είμαστε πάντα τέλειοι. Η «τελειομανία» είναι ασθένεια (και όχι προτέρημα όπως νομίζουν πολλοί) και αντιμετωπίζεται ιατρικά. Δεν χρειάζεται κάθε ώρα της ημέρας, να αποδίδουμε τα μέγιστα. Δεν μπορούμε να είμαστε συνεχώς σωστοί. Για τους υπόλοιπους, έχουμε κατακτήσει με το σπαθί μας, το δικαίωμα, κάποιες φορές, να κάνουμε ακόμα και λάθη. Το αποδέχονται και μας το συγχωρούν, καθώς το ίδιο κάνουμε και εμείς για εκείνους. Αυτό που μένει, είναι να καταλάβουμε εμείς, το νόημα των παραπάνω.
2. Μάθετε κάποιες στιγμές να λέτε όχι. Έχετε το δικαίωμα, να μην φορτωθείτε με επιπλέον εργασία, την στιγμή που πραγματικά δεν μπορείτε να αντεπεξέλθετε σε αυτή. Είναι προτιμότερο να πείτε όχι, δυσαρεστώντας κάποιους προσωρινά, αλλά ταυτόχρονα εξηγώντας τους το λόγο, παρά να πείτε ναι και να τους δυσαρεστήσετε μόνιμα, εφόσον δεν μπορείτε να ανταποκριθείτε. Εξασκηθείτε λοιπόν, στο να λέτε όχι, χαμογελώντας, αφήνοντας ταυτόχρονα ένα θετικό μήνυμα.
3. Θυμηθείτε ότι το ποτήρι μπορεί να είναι μισοάδειο ή μισογεμάτο. Ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε τα γεγονότα, μπορεί να είναι είτε αρνητικός είτε θετικός. Και αυτό εξαρτάται μόνο από εμάς. Εάν εμείς, δούμε μόνο τα αρνητικά σημεία μιας υπάρχουσας κατάστασης, τότε να είμαστε σίγουροι ότι εκείνη θα χειροτερέψει αμέσως. Εάν όμως εστιάσουμε στα θετικά της σημεία, ως εκ του θαύματος, η ίδια κατάσταση θα βελτιωθεί από μόνη της. Να θυμάστε πάντα την παλιά κινέζικη παροιμία, όπου δύο φυλακισμένοι κοιτούσαν έξω από τα σίδερα του κελιού και ο ένας έβλεπε τη λάσπη, ενώ ο άλλος τα αστέρια!
4. Παρατηρείστε προσεκτικά τους ανθρώπους γύρω σας. Ξεκινήστε παρατηρώντας τους αγχώδεις. Δείτε τις αντιδράσεις τους, καταγράψτε τις και στην συνέχεια, προσπαθήστε να μην τους μοιάσετε σε καμία από αυτές. Συνεχίζοντας, παρατηρείστε τους θετικούς ανθρώπους. Προσπαθήστε να συναλλάσσεσθε μόνο μαζί τους. Επιδιώκετε την επαφή, αντλήστε από την ενέργεια τους, αποφεύγοντας παράλληλα, με κάθε κόστος σχέσεων, την συναναστροφή με τους αγχώδεις.
5. Θυμηθείτε ότι τα περισσότερα πράγματα για τα οποία αγχωθήκατε στην ζωή, δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ. Ανατρέξτε στο παρελθόν σας. Θυμηθείτε όλη την στεναχώρια, την πίεση και την ασχήμια που ασκήσατε στον εαυτό σας, σκεφτόμενοι υποθετικές καταστάσεις οι οποίες τελικά, δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ. Αναλογισθείτε τους φόβους και τους προβληματισμούς σας. Ανατρέξτε στις εικόνες που σας δημιούργησαν. Από εδώ και μπρος, προσπαθήστε να αγχώνεστε μόνο για υπαρκτά γεγονότα.
6. Αναγνωρίστε την διαφορά, ανάμεσα στο έχω και το ζω. Θυμηθείτε ότι από μόνη της, η απόκτηση ολοένα και καλύτερων, ή περισσότερων υλικών αγαθών, δεν σας έδωσε, παρά μόνο στιγμιαία χαρά. Συγκρίνετε αυτή τη χαρά, με τα συναισθήματα που νοιώσατε χαϊδεύοντας ένα μικρό παιδί. Με την ευχαρίστηση σας όταν φάγατε ένα παγωτό, όταν αντικρίσατε τον ήλιο να δύει, όταν τρέξατε πάνω στο χορτάρι. Τώρα γνωρίζετε τι έχει πραγματικά σημασία. Απολαύστε το!
7. Προσπαθήστε να δείτε τους δυο σιγουρότερους τρόπους για να νικήσετε. Ο πρώτος, είναι το να υποχωρείτε, αφήνοντας στους άλλους το συναίσθημα της υπεροχής. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσετε να συζητήσετε μαζί τους, βρίσκοντας ταυτόχρονα λύση σε ότι σας απασχολεί. Ο δεύτερος τρόπος, είναι το να σταματάτε κάθε δραστηριότητα, την στιγμή που πλέον το μυαλό και το σώμα σας, δεν έχουν την δύναμη να αντεπεξέλθουν. Το να χαμηλώσετε λίγο τον πήχη, κάποιες έστω μόνο φορές στην ζωή σας, είναι αναφαίρετο δικαίωμα σας, αναγνωρισμένο από όλους. Να το θυμάστε!
8. Μάθετε να συγχωρείτε. Θυμηθείτε γεγονότα στην προσωπική ή την επαγγελματική σας ζωή, τα οποία σας άφησαν πικρία, θυμό, ή ακόμη και την διάθεση εκδίκησης για κάποιους. Τα χρόνια πέρασαν, και οι μόνοι οι οποίοι υποφέρουν από τα εν λόγω συναισθήματα, είσαστε ουσιαστικά εσείς. Όσοι σας έβλαψαν, το ξέχασαν και συνέχισαν τη ζωή τους. Λέγοντας στον εαυτό σας, ότι συγχωρείτε όλους όσους σας πίκραναν, θα αισθανθείτε μια απίστευτη γαλήνη. Δοκιμάστε το!
9. Προγραμματίστε χρόνο, στον οποίο θα επιτρέπετε στον εαυτό σας να ανησυχεί. Αφιερώστε μόνο μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας, μια ώρα σταθερή, καθημερινά, στην οποία καταγράψτε τις ανησυχίες σας, σε ένα φύλλο χαρτί. Το νόημα αυτού του μηνύματος, είναι το ακόλουθο: Με αυτό τον τρόπο, δεν επιτρέπετε στις αρνητικές σκέψεις, να καταλαμβάνουν το μυαλό σας, για διάστημα μεγαλύτερο της μιας ώρας καθημερινά. Ταυτόχρονα, καταγράφοντας τις ανησυχίες σας σε ένα φύλλο χαρτί, τους προσδίδετε την πραγματική βαρύτητα που πρέπει να έχουν και όχι την διογκωμένη βαρύτητα που δημιουργεί μόνο του το μυαλό, με το να σκέφτεται τα ίδια και τα ίδια ολόκληρη την ημέρα.
10. Το τελευταίο μήνυμα είναι ταυτόχρονα και το πιο παρεξηγημένο. Ο τίτλος του είναι: «Μάθετε να αγαπάτε». Το νόημα του εν λόγω μηνύματος, εστιάζεται στην ανιδιοτελή αγάπη για τους γύρω μας, στην προσωπική ή την επαγγελματική μας ζωή. Αναρωτηθείτε πόσες φορές περιμένατε αντάλλαγμα, κάθε φορά που προσφέρατε την αγάπη σας. Πόσες φορές μετά τη φράση: «σ’ αγαπώ», είπατε τη φράση: «μ’ αγαπάς;». Τις περισσότερες φορές, το αντάλλαγμα δεν ήταν αυτό που πραγματικά περιμένατε. Θυμηθείτε το πώς αισθανθήκατε. Δεν μπορέσατε να απολαύσετε, αυτό το οποίο σας δόθηκε απλόχερα. Αν από εδώ και μπρος, δεν ζητήσετε ξανά αντάλλαγμα, τα συναισθήματα που θα λάβετε θα είναι αυτά που ονειρευτήκατε. Να είστε καλά!
Καλή σας επιτυχία!

Για οποιαδήποτε απορία ή ανάγκη διευκρίνησης, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε με τον Κώστα Στάμκο στην διεύθυνση: stamkosk@in.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>